Практично будь-який будівельний майданчик, порти, товарні залізничні станції, домобудівні комбінати, металургійні комбінати та багато інших об'єктів господарювання не обходяться без підйомних кранів. Козлові та баштові, мостові та портальні – різні за конструкцією та призначенням: усіх їх поєднує одне – необхідність наявності підкранових шляхів.
З огляду на високі навантаження, для створення підкранових колій використовуються спеціальні кранові рейки. Як і залізничні рейки, вони є металевими балками спеціального перерізу і складаються з голівки та підошви, з'єднаних шийкою.
Тип | C,мм | B,мм | H,мм | E,мм | Маса 1 м рейки, кг |
КР70 | 70 | 120 | 120 | 23 | 46,1 |
КР80 | 80 | 130 | 130 | 28 | 59,81 |
КР100 | 100 | 150 | 150 | 34 | 83,09 |
КР120 | 120 | 170 | 170 | 40 | 113,47 |
КР140 | 140 | 170 | 170 | 58 | 141,70 |
Відмінною рисою рейки кранової вважається менша висота рейки та вкорочена, з одночасним потовщенням шийка. Виробництво рейок регламентовано вимогами міждержавного стандарту ГОСТ 4121-96 (національний аналог ДСТУ 2484-94) та ТУ 14-2Р-393-2005.
Рейк крановий наданий такими типами: КР70, КР80, КР100, КР120 і КР140. Класифікується він за шириною головки (цифра, зазначена в типі, відповідає ширині головки рейки в міліметрах). Рейки випускають мірної довжини: 9,0; 9,5; 10,0; 10,5; 11,0; 11,5 та 12,0 метрів та немірної довжини 4,0 – 12,0 м. Випускаються рейки без болтових отворів, проте за бажанням замовника можуть випускатися з отворами з однієї або обох сторін.
За рівнем точності прокатки рейки діляться на звичайній (А) точності та підвищеній (Б) точності.
Виготовлятися рейка кранова повинна зі сталі вуглецевої марки 63.
Твердість поверхонь головок рейки повинна лежати в межах 321 - 390 НВ.
Підкрановий шлях є важливою складовою та невід'ємною частиною самого крана, тому проектуванню майбутнього вантажопідйомного обладнання приділяється особлива увага. При цьому необхідно враховувати повний спектр завдань, з яким воно має справлятися: ефективне, безперебійне транспортування вантажів, максимальні навантаження, зносостійкість, техніка безпеки – це далеко не повний перелік завдань, які стоять перед конструктором.
З огляду на специфічні особливості самого крана та особливості об'єкта його використання (наприклад, будівельного майданчика) розраховуються всі необхідні елементи майбутнього обладнання, у тому числі, і який тип шпал та рейки кранового доцільно використовувати. Проектувальники представляють комплект документації, на основі якої провадиться підготовка, виготовлення та монтаж майбутніх підкранових шляхів.
Перед початком їх експлуатації або після закінчення експлуатаційного терміну підкранових шляхів, необхідно їх експертне обстеження на предмет відповідності вимогам безпеки, допустимого рівня зносу та можливості експлуатації надалі, з обов'язковою подальшою паспортизацією.