Для створення шинопроводів електричних розподільних пристроїв, з метою зниження втрат електроенергії при транспортуванні її та роздачі, прийнято використовувати шини з металів і сплавів, які мають мінімальний питомий опір. За величиною питомого опору (0,026 – 0,03 мкОм/м) алюміній стоїть на четвертому місці після срібла (0,015 – 0,016), міді (0,0172 – 0,018) та золота (0,024).
З цілком зрозумілих причин широке використання знайшли шини з міді та алюмінію, але у взаємному «змаганні» цих двох металів, алюмінієві шини займають лідируючі позиції, оскільки вартість міді на порядок вища. Однак це далеко не єдина причина для переваг на користь електротехнічних шин із алюмінію та його сплавів, широку популярність металу дають низька маса та висока антикорозійна стійкість. Так гарантований термін експлуатації алюмінієвих електротехнічних шин становить 25 років, що цілком відповідає міжнародним стандартам.
Виробництво алюмінієвих електротехнічних пресованих шин регламентоване вимогами ГОСТ 15176-89. Найбільшою популярністю користуються шини з технічного алюмінію АД0 із вмістом чистого металу не менше 99,5% та алюмінієвого сплаву, що деформується, АД31, хоча зазначений стандарт допускає використання інших марок металу та його сплавів (А5, АД00 та ін.).
Цей стандарт допускає виробництво шин товщиною 3,0 – 110,0 мм, шириною 10,0 – 515,0 мм і довжиною 3,0 – 10,0 м: мірною, немірної та кратної мірної довжин. Шини в стані матеріалу без термічної обробки товщиною до 12 мм можуть поставлятися в бухтах, зовнішній діаметр яких не повинен перевищувати 1,20 метра. Завдяки високої еластичності металу шини з технічного алюмінію отримали назву «м'яких» шин, а легуючі добавки, що збільшують механічні властивості сплаву закріпили за іншими назву «твердих». Відрізняються шини АД0 від шин АД31 і за електричними характеристиками, так питомий електричний опір металу становить 0,033 мкОм/м, тоді як у АД0 воно дорівнює 0,029 мкОм/м. Залежно від вимог, пред'явлених до шинопроводу, вибирають шини з відповідного матеріалу.
Компанія «Стальміра» пропонує електротехнічні шини з алюмінію АД0 та алюмінієвого сплаву АД31 наступних розмірів (H\B, мм):
15 | 20 | 25 | 30 | 40 | 50 | 60 | 75 | 80 | 100 | 120 | 150 | 200 | |
2 | + | + | + | + | |||||||||
3 | + | + | + | + | + | + | |||||||
4 | + | + | + | + | |||||||||
5 | + | + | + | + | |||||||||
6 | + | + | + | + | |||||||||
8 | + | + | + | + | + | ||||||||
10 | + | + | + | + | + | + | + | + | |||||
12 | + | + | |||||||||||
15 | + | ||||||||||||
20 | + |
Нижче пропонуємо таблицю залежності маси 1 погонного метра шини від розмірів її перерізу:
Розмір мм |
Маса кг/м |
Розмір мм |
Маса кг/м |
Розмір мм |
Маса кг/м |
3x20 | 0.162 | 5x40 | 0.542 | 8x100 | 2.168 |
3x25 | 0.203 | 5x50 | 0.677 | 10x50 | 1.355 |
3x40 | 0.325 | 5x60 | 0.813 | 10x60 | 1.626 |
4x20 | 0.217 | 6x60 | 0.976 | 10x80 | 2.168 |
4x30 | 0.325 | 6x80 | 1.300 | 10x100 | 2.710 |
4x40 | 0.434 | 8x40 | 0.867 | 10x120 | 3.252 |
4x50 | 0.542 | 8x60 | 1.300 | 12x100 | 3.252 |
5x30 | 0.406 | 8x80 | 1.734 | 12x120 | 3.902 |